مسئول واحد : آقای  مهندس علی اکبر فراتی

 

کارشناس واحد : آقای مهندس امیر شیرخانی

 

موقعیت فیزیکی:

طبقه همکف – راهروی مربوط به واحد های اداری و پشتیبانی

تلفن داخلی : 2203

تلفن مستقیم : 02335225143

 

با توجه به مکانیزه و الکترونیکی شدن بسیاری از فعالیت های درمانی و اداری بیمارستان از قبل از پذیرش بیمار شامل نوبت دهی و استعلام تا بعد از ترخیص بیماران  تا مراحل پرداخت کارانه پرسنل و پزشک و ارسال اسناد بیمه ای  بصورت نرم افزاری و در بستر شبکه انجام میشود. این امر اهمیت  پشتیبانی واحد فناوری اطلاعات در تمام ساعات شبانه روز را مشخص می نماید. در همین اساس فعالیتهای این واحد در گروه های زیر  تقسیم بندی میگردد.

 

گروه نرم افزار

  • نظارت بر پشتیبان گیری دوره ای از داده های مهم مربوط به نرم افزارها
  • ارتباط مستمر با شرکتهای طرف قرارداد واحد و رفع اشکالات و نیازهای کاربران
  • ارائه مشاوره برای استفاده بهینه از نرم افزارها
  • رفع آلودگیهای ویروسی بوجود آمده در کامپیوترهای اداری
  • نصب، راه اندازی و آموزش کاربران و کارشناسان برای استفاده از نرم افزارهای پیاده سازی شده
  • شناسایی و تشخیص نیازهای نرم افزاری حوزه از طریق مطالعه سیستماتیک و مستمر
  • ارائه خدمات پشتیبانی در زمینه نگهداری و رفع اشکال و به روز رسانی برنامه های نرم افزاری در دست اجرا
  • بررسی نیازهای نرم افزاری مورد نیاز واحدهای مختلف و ارائه نظارت مشورتی برای خرید یا سفارش خرید آنها
  • تهیه و حفظ و نگهداری مستندات نرم افزارهای طراحی یا خریداری شده به منظور مراقبت و پشتیبانی بهتر از سیستمهای در دست اجراء
  • تهیه تدوین و اجرای برنامه های آموزشی برای مدیران، کارشناسان و عموم کاربران
  • نظارت بر پشتیبان گیری دوره ای از داده های مهم مربوط به نرم افزارها
  • ارتباط مستمر با شرکتهای طرف قرارداد واحد و رفع اشکالات و نیازهای کاربران
  • ارائه مشاوره برای استفاده بهینه از نرم افزارها
  • رفع آلودگیهای ویروسی بوجود آمده در کامپیوترهای اداری
  • پشتیبانی از نرم افزار مدیریت مالی بیمارستان
  • پشتیبانی از سامانه پرسنلی
  • پشتیبانی از سامانه حقوق و دستمزد پرسنل
  • پشتیبانی از سامانه های وزارت بهداشت
  • پشتیبانی از سامانه نوبت دهی بیماران
  • پشتیبانی از سامانه های مربوط به نسخه نویسی الکترونیک

 

گروه سخت افزار

  • بررسی نیازهای سخت افزاری مورد نیاز واحدها و تشخیص و تعیین چگونگی رفع نیازها با استفاده از امکانات موجود و ارائه نظارت کارشناسی برای خرید یا سفارش خرید آنها
  • نصب و راه اندازی سخت افزار مورد نیاز کاربران و کارشناسان برای استفاده از نرم افزارهای طراحی شده
  • ارائه خدمات پشتیبانی فنی برای نگهداری و تعمیر تجهیزات و وسایل سخت افزاری به طور مستقیم از خدمات متمرکز و یاخدمات فنی خارج از بیمارستان
  • تهیه، نصب و پشتیبانی کلیه تجهیزات فعال و غیر فعال
  • سرویس دوره ای سخت افزار حوزه طبق فرآیند مربوطه
  • رفع اشکالات و موارد پیش آمده در هر سیستم و لوازم جانبی و نصب سیستم عامل و درایوها
  • مشارکت در تهیه و تدوین قراردادهای موجود در زمینه های مختلف فناوری اطلاعات
  • برآورد نیازهای سخت افزاری حوزه و نظارت بر خرید با هماهنگی مدیریت حوزه و مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه  (در صورت نیاز)
  • رفع عیب اولیه تجهیزات غیر فعال شبکه (داکت، پریز شبکه، رک، پچ پنل و ...) و در صورت عدم رفع آن طبق فرایند رفع عیب شبکه، واحد سخت افزار مدیریت آمار و فناوری اطلاعات
  • رفع عیب اولیه تجهیزات فعال شبکه (سوییچ، اکسس پوینت، تجهیزات بی سیم و ...) و در صورت عدم رفع آن طبق فرایند رفع عیب شبکه، واحد سخت افزار مدیریت آمار و فناوری اطلاعات
  • هماهنگی با مرکز فناوری اطلاعات جهت خرید سیستم های جدید
  • نصب ویندوز رایانه های واحد مربوطه و انجام تنظیمان و سایر برنامه های کاربردی مورد نیاز

گروه درمان و سلامت

  • مدیریت و پشتیبانی نرم افزار جامع بیمارستانی HIS
  • تحلیل و مطالعه در جهت گسترش خدمات his و پوشش کلیه خدمات درمانی و پرونده بیمار
  • تحلیل و امکان سنجی و تهیه اسناد مناسب از درخواست های جدید و ارسال و پیگیری از شرکت پیمانکار و اطلاع رسانی به اداره فناوری اطلاعات دانشگاه
  • نظارت بر عملکرد پرسنل در حوزه سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) مجموعه و تعیین دقیق سطوح دسترسی کاربران (با توجه به موارد امنیتی و پیشنهادات مرکز)
  • تهیه فایل پشتیبان و تنظیم زمان بندی مناسب در این خصوص (Backup)
  • اعلام مشکلات به شرکت پیمانکار مربوطه و پیگیری آن تا حصول نتیجه
  • پیگیری چرخه خارج شدن و یا وارد شدن افراد (کاربران) به سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) جهت تضمین اعمال سطوح دسترسی کاربران
  • پشتیبانی و گسترش سیستم Pacs و دسترسی به تصاویر دیجیتال رادیولوژی، سی تی اسکن، MRI بیماران در سیستم HIS به جهت حذف فیلم در مجموعه
  • پیگیری و رفع مشکلات  ارسال پرونده به سامانه سپاس وزارت بهداشت

 

گروه شبکه

  • پشتیبانی از شبکه و اقدام فوری در جهت رفع خرابی شبکه
  • ارتقا سرورهای محلی به منظور بهینه سازی ارائه سرویس به کاربران
  • اقدام درجهت اتصال و یا انفصال کامپیوترهای موجود در حوزه بنا به نیاز و فراهم نمودن مقدمات لازم و انجام تنظیمات مربوطه منطبق بر فرآیندهای مدیریت فناوری.
  • برطرف نمودن اشکالات کاربران در استفاده از سرویسهای شبکه دانشگاه طبق فرآیندهای مدیریت فناوری
  • حفظ امنیت فیزیکی محیط اتاق سرور- دما و دقت در عبور و مرور ها
  • تهیه شناسنامه، نگهداری و بازدید دوره ای از سرورها، سوئیچ ها، روترها و سایر تجهیزات شبکه طبق زمانبندی
  •  بررسی و نیاز سنجی جهت ارتقاء، تعویض، تعمیر و یا خرید تجهیزات شبکه با هماهنگی مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه
  • اصلاح و بازسازی ساختار شبکه داخلی، یا راه اندازی اتصالات Passive با رعایت استانداردهای لازم و مستندات مربوطه جهت جلوگیری از مشکلات فنی و امکان رفع مشکلات احتمالی در اسرع وقت
  • استقرار تجهیزات حیاتی شبکه از قبیل سرورها و روترها در یک اتاق مستقل با رعایت استانداردهای لازم
  • پشتیبانی از سرویس های WAN و اینترنت مرکز و ارتقاء آن به پهنای باند مورد نیاز با رویکرد فیبر نوری
  • افزایش ضریب امنیت فیزیکی سرورها و تجهیزات مربوطه با تجهیزاتی از قبیل UPS ،SAN سیستم های حفاظتی، سیستم های تهویه، سیستم های هشدار، اخطار و اطفاء حریق
  • پشتیبان گیری منظم و تهیه چک لیست و بررسی نهایی پشتیبان های تهیه شده از اطلاعات سرورها و سیستم های مهم، طبق زمانبندی مشخص
  • راه اندازی سرور های مور نیاز واحد

 

گروه آموزش

  • برنامه ریزی در جهت آموزش کل پرسنل بیمارستان
  • آموزش موردی به پرسنل در بخشها و واحدها .
  • مشارکت در برگزاری برنامه های آموزشی مدیریت IT
  • ارائه آموزشهای مورد نیاز کاربران از طریق وب سایت واحد
  • قراردادن آموزشهای بیمران و پرسنل در وب سایت بیمارستان
  • برگزاری آزمون های آن لاین بخش های درمانی در بیمارستان
  • تهیه و ارسال مطالب آموزشی در شبکه های مجازی و گروه های مربوط به بیمارستان

 

 وب سایت و اطلاع رسانی:

  • بروز رسانی وب سایت بیمارستان شامل اخبار و مطالب آموزشی
  • پیگیری پروژه ارتباط his بیمارستان و سامانه پیامکی
  • ارسال پیامک های اطلاع رسانی به پرسنل و پزشکان
  • قرار دادن فرم های خطای پرسنل در وب سایت و ارائه گزارشات دوره ای
  • قراردادن فرم شکایت و ارائه گزارشات دوره ای